Sexting, het maakt simpel weg deel uit van schoolgaan!

Recent onderzoek toont aan dat ‘sexting’ steeds vaker voorkomt. Vooral op scholen. Meer dan de helft van de ondervraagde studenten geeft aan dat ze seksueel getinte afbeeldingen op hun telefoons hebben ontvangen. Bijna acht op tien studenten zegt dat hij/zij al suggestieve berichten hebben gekregen.

Twee derde van de ondervraagde studenten zegt dat ook zij al suggestieve berichten verzonden hebben. Tien procent van de ontvangers stuurde de berichten door zonder consent van de verstuurder.

Co-onderzoeksleider Tiffani S. Kisler, een assistent professor van de Universiteit van Rhode Island, zegt in een persbericht van de universiteit het volgende: ‘Het is belangrijk om iedereen te helpen en zeker studenten. We moeten hen het belang doen inzien van grenzen te stellen in het gebruik van technologie.’

Onderzoekers hadden reeds 204 studenten ondervraagd afgelopen lente voordat de gouverneur van Rhode Island sexting door minderjarigen verbande in zijn staat.

‘Het is een delicate situatie met de nieuwe wetten die gelden,’ zegt Kisler. ‘Uiteraard is het belangrijk om de minderjarigen te beschermen en hen te helpen in het herkennen van de korte en lange termijn implicaties van het versturen van seksueel expliciete afbeeldingen, maar we mogen het niet overdrijven. Stellen dat dit kinderpornografie is, is fout en zou ook een verkeerd signaal aan de studenten geven.

Het grote gevaar van ‘sexting’ zit hem in het volgende. Volgens Kisler realiseren de studenten niet altijd waar hun berichten en/of afbeeldingen terecht komen. ‘Op deze jonge leeftijd van de meeste studenten, zoeken mensen vaak naar relaties,’ zei Kisler. ‘Mensen willen er bij horen, dus delen ze meer van hunzelf met mensen die ze soms nauwelijks kennen.

Maar vanaf dat ze op de verzend-button klikken, zullen ze nooit weten of niet kunnen voorkomen dat hun afbeelding of bericht ergens anders dan oorspronkelijk bedoeld terecht komt.’



Plaats een reactie

Jouw e-mail adres is niet zichtbaar op de website

*